Magyari Marcell kortárszenei blogja - Utolsó kommentek
blfr7@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c19311366
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2013-03-19T16:38:46+01:00
2013-03-19T16:38:46+01:00
monobalu
http://blog.hu/user/418912
Hát ezt vhogy nemtom megnyitni, de volt vmi bejegyzés a végtelen hosszú, véletlen generált zenéről, arra (is) reagáltam ezzel.<br />
itt: <a rel="nofollow" href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre_1">zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre_1</a>
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c19309835
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2013-03-19T13:32:58+01:00
2013-03-19T13:32:58+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban?fullcommentlist=1#c19307571" class="reply_nick_418912" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 19307571 );">@monobalu</a>: Üdvözöllek a blogon! (Remélem nem bántó számodra, ha tegeződünk.)<br />
A blogot elég régen kezdtem el írni, részben saját magamról, részben elemzéseimről, gondolataimról szól. Gyakorlatilag egyszerre ismerem és ismertetem meg a dolgokat. Elsősorban az ismerőseimnek írtam, akik gyakran kérdéseket tettek fel a kortárs és speciálisan a saját zenémmel kapcsolatban, ezekre szerettem volna sorra válaszolni. Persze sokszor tévedtem, de az építő jellegű negatív kritikát mindig szívesen fogadom, elvégre ezekből tanul az ember. Gyakran azonban gonosz trollok támadtak meg, akikkel nem tudtam sokat kezdeni.<br />
Sajnos mostanában nagyon kevés a szabadidőm, így nem tudtam írni, de rengeteg a gondolatom, szóval remélem, hogy hamarosan újra írhatok.<br />
<br />
Szóval köszönöm az építő jellegű kommentet!<br />
Az írtakkal többségében egyetértek. Néhány kérdés felmerült bennem a végtelen zene és a zeneszerző kielégülése kapcsán, ezért szeretném belinkelni az ide vonatkozó bejegyzést, nem tudom, hogy megtaláltad-e már korábban. Várom oda is hozzászólásodat!<br />
<a rel="nofollow" href="http://zeneszerzo.blog.hu/admin/post/edit/2776745">zeneszerzo.blog.hu/admin/post/edit/2776745</a>
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c19307571
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2013-03-19T11:17:22+01:00
2013-03-19T11:17:22+01:00
monobalu
http://blog.hu/user/418912
Nem tudom, hol tart a fejtegetés, de ha jól látom az utolsó hozzászólás elég régi. Én csak most bukkantam rá erre az irományra. Illetve magára a blogra is.<br />
A zene és a matematika kapcsolatát többrétűnek tartom. Minden rétege azonban az emberi, természetes gondolkodásmódból ered. Az alkotás szintjén a rendszerben való gondolkodás, az átláthatóság és a megértés elősegítésért magát az alkotót is motiválja. Képtelen lenne saját művének végére érni, megfoghatóvá tenni azt, ami őt kielégíti, ha nem maradna ezen keretei között. Szerintem azonban a zene valójában a hallgatóban születik meg. Emberekben. Ahogyan a matematika sem létezik az emberek nélkül, mivel az emberi gondolkodás szülte, úgy a zene is általunk létezik. Ilyen értelemben teljesen mindegy, hogy egy gép csinál valamit, amit én zenének élek meg és létrejön bennem, számomra, vagy egy ember alkotta. Az alkotó szempontjából azonban nem mindegy. Hiszen a gép vagy véletlen által generált dolgok ugyanúgy benne születnek meg, ami visszajelzés számára. Azaz véletlenül nem tudja kielégíteni vágyait, véletlenül nem fog megszületni benne az amit keres, hacsak nem keres semmit sem.<br />
Persze a végtelen, zenefolyamban folyamban benne lehet egy Bach korál feldolgozástól kezdve bármi. Lényegtelen. Lehet, hogy már a madarak is elfütyülték egyszer, csak nem voltak egy helyen hozzá. A zenész, zeneszerző az, aki egybegyűjti azt magának (egy időben, egy helyen...), ami neki kell. Ami őt és a hallgatóságot kielégíti. Ezeket ő is korábbi világtapasztalataiból, gondolataiból érzelmeiből meríti. De ami a megírt zene áltel benne megszületik az se nem a gondolat, se nem az érzelem, se nem a tapasztalat hanem a zene. Az egész zene lényege csak emberek által és csak az emberekben születik meg. Nem véletlen az sem, hogy nagyrészt ugyanazt nevezzük zenének mindannyian.
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c16130557
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2012-03-19T15:17:33+01:00
2012-03-19T15:17:33+01:00
wondererscarteam
http://blog.hu/user/243983
Érdekes példa<br />
<a rel="nofollow" href="http://snd.sc/pYp6oA">snd.sc/pYp6oA</a>
https://zeneszerzo.blog.hu/2012/02/15/vegyes_erzelmek_elmenybeszamolo_a_budafoki_dohnanyi_zenekar_filmzene_estjerol/full_commentlist/1#c15842430
Válasz erre: Vegyes érzelmek - Élménybeszámoló a Budafoki Dohnányi Zenekar filmzene estjéről
2012-02-16T16:18:47+01:00
2012-02-16T16:18:47+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Mozart:<br />
Az Amadeust egy szép filmnek tartom. A többiről viszont rendszerszinten kell gondolkozni. A részleteiben való alkalmazással nincs problémám, elvégre az Űrodüsszeia is csak részleteiben használta fel Ligeti Requiem-jét és Lux Aeternáját. De te (ha már tegeződünk) el tudnád képzelni ezeket a részleteket egymás mellé összevágva? Mondjuk a Lux Aeterna a basszus szólamok belépéséig, aztán a Requiem Kyrie tétele, mondjuk a szopránok kitartott A hangon való megérkezéséig, és végül az utolsó tétel utolsó 3 oldala? Egyértelműen nem, ilyet egyszerűen nem lehet csinálni. Vagy ha Sosztakovics műveiből készülne hasonló mű, akkor ugyan ki merné azt mondani két különböző szimfóniájának bármely részletéről, hogy kompatibilisek? És ugyan ki merné bármely (3-4) művét kiemelni a többi közül? Továbbra is úgy tartom, hogy az az alkotás nem állja meg a helyét.<br />
<br />
Wagner:<br />
Külön kiemeltem, hogy kompozíció-technikailag. Egy filmzene egészen máshogy íródik, mint más, akár programzenék. Érdemes megnézni kéziratokat, hogy notációban mennyire más.<br />
A vezérmotívumokban valamennyire igazad van, azoknak a célja, és a megjelenési formái is hasonlóak Wagnernél, és több filmzenében. De John Williams-en kívül nem tudok más példát felhozni, ahol ez valóban teljesen ugyanígy van. Itt persze hangsúlyoznom kell, hogy nem a szvitekről beszélünk, hanem az OST-kről, elvégre az az igazi filmzene, amit valóban a filmek alá írnak. Ha a Mátrix, vagy a Gyűrűk Ura trilógia bármely részét nézzük, ott egészen más ezeknek a vezérmotívumoknak a szerepe.<br />
A hangszerelés ellenben a legrosszabb példa, amit felhozhattál, hiszen a filmzenék zömét nem a zeneszerzők rakják fel zenekarra.<br />
<br />
Köszönöm a kommented, és hogy vállaltad a véleményed. Mint látod, én is pontosan ezt teszem. A blog célja az, hogy az embereket a kortárs, modern zenéhez közelebb hozza, így gyakran (bár mostanában ritkábban) írok elemzéseket, beszámolókat, bemutattam zeneszerzőket, meséltem a műveikről, stb. Ezen kívül természetesen ez egy blog, így gyakran írok saját művekről, új komponálási technikákról, zenei elméletekről stb, illetve elmondom a véleményem olyan dolgokról, amikről úgy érzem, érdemes.<br />
Az érdemi vita indukciója csak előbbre viszi ezt az ügyet a célok irányába. Úgyhogy várom válaszod. :)<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2012/02/15/vegyes_erzelmek_elmenybeszamolo_a_budafoki_dohnanyi_zenekar_filmzene_estjerol/full_commentlist/1#c15837625
Válasz erre: Vegyes érzelmek - Élménybeszámoló a Budafoki Dohnányi Zenekar filmzene estjéről
2012-02-16T10:18:48+01:00
2012-02-16T10:18:48+01:00
alex11
http://blog.hu/user/248136
Sajnos kedves Marcell az "összemixelt Mozart mű továbbra is borzalmas" mondatoddal bizonyítod tökéletes hozzánemértésedet... akkor az Amadeus film miatt is forogna Mozart a sírjában? Mert írt több napra való zenét, de csak 2 órányit használnak belőle???? Nooooormális???<br />
Persze, hogy azt sem értetted meg, miért fontos Wagner zenéje a XX. sz-i filmzenék keletkezésében, a hangszerelésben, a vezérmotívumok szerepében, ugyancsak azt bizonyítja, hogy gőzöd nincs arról, amiről kritikát írsz....
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/09/12/gerardo_arcos_es_a_rosslyn/full_commentlist/1#c14422960
Válasz erre: Gerardo Arcos és a Rosslyn
2011-09-13T10:53:53+02:00
2011-09-13T10:53:53+02:00
Gál Zsolti
http://blog.hu/user/538730
Fain :) aztán ha már dátum is lesz, szóljál – megyünk hallgatni benneteket. Addig viszont csitt!<br />
– Nem vagy vicces.<br />
– És tényleg.<br />
– ... Kell az.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/06/15/a_lutos_awski_modszer_tanulsagai/full_commentlist/1#c13752839
Válasz erre: A Lutosławski-módszer tanulságai
2011-06-15T21:39:29+02:00
2011-06-15T21:39:29+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
hozzátenném még, hogy állítólag Mozart egy operájának bemutatója előtti éjjel a nyitányt külön szólamokra írta meg, mert nem volt már ideje partitúrát írni. :)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/06/04/ket_osbemutato_1/full_commentlist/1#c13664884
Válasz erre: Két ősbemutató
2011-06-04T21:12:30+02:00
2011-06-04T21:12:30+02:00
Gál Zsolti
http://blog.hu/user/538730
...ami engem illet: én pedig köszönöm, hogy játszhattam a 'certen – valóban jól sikerült (főleg az öninduktív móka!)<br />
munkálkodjál továbbra is :)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/05/01/nosztalgikus_elemzesek_1_aleatorikus_megnyilvanulas/full_commentlist/1#c13370970
Válasz erre: Nosztalgikus elemzések #1 - Aleatórikus megnyilvánulás
2011-05-02T00:41:14+02:00
2011-05-02T00:41:14+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/05/01/nosztalgikus_elemzesek_1_aleatorikus_megnyilvanulas?fullcommentlist=1#c13370551" class="reply_nick_538730" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13370551 );">@Gál Zsolti</a>: Örvendek, így legalább egymás blogját zúzhatjuk agyon kommentekkel :)<br />
<br />
Nos, igazad van, valóban nem kedvelem a túl mély elemzéseket, mivel általában nem úgy ír az ember verset, zenét vagy mást, hogy minden szót pontosan megfontol és annak egyéb, saját jelentést tulajdonít.<br />
Másfelől azonban én itt nem a hangok, hanem a tematikai és strukturális egységek alapján elemeztem ezt a darabot - lévén, hogy a darabnak a formája a koncepcióból (másképpen: zenei programból) adódik.<br />
<br />
Azonban a (túl-?) koncepciókat kedvelem, többnyire saját elmélet, program, koncepció vagy egyéb idea-jellegű-dolog alapján írom a darabjaimat, így gyakran a "zeneösszetartó erő" nem is a hangokban vagy formai jellemzőkben keresendő, hanem az ún. extramuzikális térben. Ezt a technikát egyébként Bachtól tanultam (Madarász).<br />
<br />
És mégegyszer: jó, hogy írtál, írj máskor is! ;)<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/05/01/nosztalgikus_elemzesek_1_aleatorikus_megnyilvanulas/full_commentlist/1#c13370551
Válasz erre: Nosztalgikus elemzések #1 - Aleatórikus megnyilvánulás
2011-05-01T23:00:32+02:00
2011-05-01T23:00:32+02:00
Gál Zsolti
http://blog.hu/user/538730
Hah! meglett a jelszavam :)<br />
ezentúl tehát agyonreflektálhatlak emitt – kezdem is.<br />
<br />
Először is: jó ez az írás. No és a darab is tetszetős, jóllehet: furcsállom, hogy ily' mélyen elemzed magadat; nincs ezzel gondom, sőt! fain, hanem úgy tudtam, hogy nem szereted a zenei bele-sztorikat, illetve túl-koncepciót, -struktúrát. De ezen következtetésem egy egyszeri megjegyzésed csírájaként fogant, tehát máris elbizonytalanodtam.<br />
<br />
Most pedig – miután kiadós riposztom végére értem – mint afféle hajszálnyi H, illanok az éjbe.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13158542
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-08T16:33:08+02:00
2011-04-08T16:33:08+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet?fullcommentlist=1#c13155854" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13155854 );">@darvenko</a>: Valóban lemaradt a "d" :)<br />
Valóban, itt mátrixokról van szó, szóval ezekre nem igaz, amit mondtam. Mostanában a "programozható zene" fogalmát járom körül, és ott mindenképp fontos, hogy nemdeterminisztikus a folyamat. De igaz, mostmár összefolynak bennem a gondolatok, ebben a bejegyzésben nem ezt boncolgattam még.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13158492
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-08T16:28:14+02:00
2011-04-08T16:28:14+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre?fullcommentlist=1#c13156007" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13156007 );">@darvenko</a>: Van benne igazság, de azért sarkít is, amit mondasz. Persze lehet megrázó egy zene, de másképp megrázó egy korai requiem, mint mondjuk Penderecki Hirosimája. Én inkább ezen különbségről beszélek. De hangsúlyozom: én nem osztom ezt a véleményt!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13156007
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-08T12:38:24+02:00
2011-04-08T12:38:24+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
És vajon az ember tényleg megnyugvást talál a Der Tod und das Mädchenben? Vagy Liszt h-moll szonátája az, ami megnyugtatja? És a Jesu, meine Freude funkciója is az, hogy megnyugtassa az embert? Persze, ha az ember tisztábban lát tőlük, akkor talán kiegyensúlyozottabb is lesz. (Jó, "modernebb" hangzások itt is akadnak) De a Requiemek hatalmas irodalmának jórésze éppolyan megrázó, mint amennyire segít feldolgozni a gyászt. Aki a zenében csak megnyugvást keres, annak nem a modern hangzás ellen van kifogása, azt hiszem.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13155854
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-08T12:28:46+02:00
2011-04-08T12:28:46+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Itt csak terminológiai eltérés van köztünk, számomra a leképezés halmozok közti leképezés, ami lényegében a függvény fogalmának halmazelméleti leképezése. Itt nincs értelme determninisztikusságról beszélni. Egyébként, amennyiben a Xenakisos megjegyzésedre - itt jegyzem meg, hogy nem sértenél meg, ha a csatorna hagyományaihoz híven per tu beszélnénk - reagáltam, és a mátrixszal leírható leképezésről szóltál, akkor nem látom értelmét determinisztikus és nem determinisztikus közti különbségtételnek. Egy lineáris leképezés mindig függvény, egy bilineáris forma szintén, kvadratikus alakról nem is beszélve, bár ezzel nem merítettem ki a mátrixszal leírható leképezéseket. (és mi van a duplán sztochasztikus mátrixokkal?)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13141815
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-07T00:11:43+02:00
2011-04-07T00:11:43+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet?fullcommentlist=1#c13091275" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13091275 );">@darvenko</a>: egyébként utólag átgondolva nincs is igaza a leképezéssel kapcsolatban! egy leképezés lehet nem-determinisztikus is, míg egy függvény mindenképp determinisztikus!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/04/04/update_90989/full_commentlist/1#c13126371
Válasz erre: Update
2011-04-05T14:18:57+02:00
2011-04-05T14:18:57+02:00
Drakmány
http://blog.hu/user/523807
Kaló-Kristóf gogogo!!!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13094723
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-01T19:12:08+02:00
2011-04-01T19:12:08+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet?fullcommentlist=1#c13091275" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13091275 );">@darvenko</a>: A kerekítést meg amúgy megoldom felső- vagy alsó egészrésszel. :-)<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13094707
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-01T19:09:48+02:00
2011-04-01T19:09:48+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Nagyon jó ötlet, szerencsére az egyetemen jelenleg is ezzel a témakörrel foglalkozunk, így hamarosan többet fogok tudni erről a témakörről. Köszönöm az ötletet!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13094692
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T19:08:37+02:00
2011-04-01T19:08:37+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre?fullcommentlist=1#c13090181" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13090181 );">@darvenko</a>: Teljesen jogos, amit mondasz. De van aki csak azért nem kedveli a modernebb hangzásokat, mert a zenében megnyugvást keres. Ez esetben viszont teljesen érthetőnek tartom, hogy Penderecki korai művei helyett Arvo Pärt késői műveit hallgatja valaki.<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13091275
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-01T14:05:58+02:00
2011-04-01T14:05:58+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Egyébként, hogy végre konstruktív is legyek. Nem csak a valósok fölött léteznek vektorterek. Ha a ritmust akarod megfogni, dolgozhatsz prímtest feletti vektortéren, vagy véges Abel-csoport feletti moduluson. Itt is vannak ám mátrixok, de nem kell kerekítéssel bajlódnod. (ha egy modellben kerekítened kell, holott a mögötte rejlő ideában szó sincs ilyesmiről, akkor a modell valahol nem adekvát)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13090181
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T12:38:01+02:00
2011-04-01T12:38:01+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Sosztakovics személy szerint tőlem is távolabb áll, mint Rahmanyinov. Ha egy hallgató valamit a modernsége miatt nem ért, az egy kicsit gyanús. Általában, ha egy ember meg akar érteni engem, akkor nem mondja azt, hogy ez a darab, nekem egy kicsit modern. Ez tipikus kitérő válasz. És hallgatás közben kitérő attitűd. Ez tényleg olyan, mint a szeretkezésnél, egy rossz attitűd, és nem működik az egész.<br />
<br />
Véleményt mindenki alkot, de ha valaki nem tisztel meg azzal, hogy mélyre ás a magában a véleményéért, akkor én az alkotóidőmtől nem vonom el magam azzal, hogy az ő felületes megjegyzésén rágódom.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13089974
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T12:18:02+02:00
2011-04-01T12:18:02+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre?fullcommentlist=1#c13089923" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13089923 );">@darvenko</a>: Nem is az ilyen emberekről beszéltem az előbb, hanem pl az olyanokról, akik megragadtak Rachmaninovnál, és egy Sosztakovics szimfónia már modern nekik. Mert ilyen is van, elég sok. És ők is eljárnak a koncertekre, alkotnak véleményt. Márpedig nekem (van, hogy) számít annak a véleménye is, aki nem ért a kortárs művészethez. És olyan valóban kevés van, aki úgy tudja értelmezni, értékelni a kortárs műveket, ahogy azt szükséges. Így megértem azokat, akik inkább olyan zenét írnak, amely az ilyen emberek számára is elfogadható. (Én nem ilyen vagyok általában)<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13089923
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T12:14:09+02:00
2011-04-01T12:14:09+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Vannak emberek, akiket nem érdekel a művészet. Elmennek egy koncertre, ott megkapják a pornójukat, elmennek, hazamennek, és nem változott semmit az életük. Másnap el tudják mesélni, mit csináltak, hogy el tudják mondani, elolvasnak egy kritikát, azt értelmi képességeiknek megfelelően lefordítják maguknak, talán még konfrontálódnak is vele, de ahhoz sok ember lusta, hogy engedje magára hatni a zenét, pláne akkor, ha az fájdalmas. Ezeknek a kényelmes embereknek a véleménye nekem nem számít. Nem hiszem, hogy kevesen lennének a nem kényelmesek, de nem alkotnak nyájat - réteget.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13089840
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-04-01T12:07:45+02:00
2011-04-01T12:07:45+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
A könyv valahol az intelligenciát - értsd kognitív potenciát - akarja megfogni, de elakad rossz alapvetéseknél úgy akad el, hogy a legegyszerűbb ellenvetésekről tudomást sem vesz, nem reflektál rájuk.<br />
Úgy képzeli el a matematikát, hogy az az axiómák, és a belőlük levezethető tételek. És mintha így is jönne létre. Namármost az axiómák formális illesztgetése költséges. Egyrészt jónémely elég egyszerűen megfogalmazható és bizonyítható tételnek a bizonyítása a halmazelmélet tételeire visszavezetve több ezer lépést kíván meg. Másrészt a tételek nagyon nagy része érdektelen.<br />
Igazából mintha összekeverné az axiomatika és a matematika viszonyát. Nem a matematika az axiomatika következménye. Épp ellenkezőleg, az axiómáink, amik jóval fiatalabbak is, mint a matematika, a matematikai ízlésünk essentiái. A matematikusoknak vannak elképzeléseik erről-arról, függvényekről, terekről, folytonosságról, és ebben egy darabig elvannak, amíg olyan kérdésekhez nem érnek, amiket nem tudnak könnyen elképzelni. Itt gyakran egyes kérdésekben vita támad köztük. Ekkor válik szükségessé az axiomatika. Kialakítanak egy olyan axiómarendszert, ami illeszkedik a szemléletükhöz, és a kevésbé szemléletes kérdéseket ezekre visszavezetve tárgyalják. Itt a visszavezetés már messze nem olyan költséges, mert az elképzelt tételek nagyrésze nem érdektelen, valamint a "szemléletből fakadó bizonyítások" mint Ariadné fonala vezetik az axiomatizálót az axiomatikus levezetésekhez.<br />
<br />
Szerintem a Hofstadter könyv nem visz közelebb a matematikai alkotáshoz, a matematikát alkotó robothoz, és a Gödel tételhez sem. Viszont hosszú, sok benne a parasztvakítás (nézd meg, milyen jól összeállította a bibliográfiáját), és az entellektüelkedés.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13089526
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T11:42:06+02:00
2011-04-01T11:42:06+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre?fullcommentlist=1#c13089509" class="reply_nick_591217" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13089509 );">@darvenko</a>: Szerinted ez az "arra érdemes közönség" egy elég szűk réteg, igaz?
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13089509
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T11:40:15+02:00
2011-04-01T11:40:15+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Kérlek, én nem tettem ilyesmit.<br />
<br />
Persze, a közönség eldönti. De csak az arra érdemes közönség véleményére jó adni. Az arra érdemes közönség számára pedig - felteszem -, nem szinoním a köznép - te itt a modern hangzást nem kedvelő hallgatót írtál, de a köznyelvi megjegyzésed adott egy ilyen olvasatot - által befogadható és a szép.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13089425
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-04-01T11:32:26+02:00
2011-04-01T11:32:26+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Konkrétan mi a problémád Hofstadter írásával?<br />
<br />
És valóban, ez csak egy hangos gondolkodás volt, nem egy zenei elmélet - bár kihoztam belőle egy lehetséges darab alapötletét, amit nem is lenne hülyeség komolyabban átgondolni, még ha nem is kezdem el írni az aktuális partitúrát.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13089315
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T11:24:27+02:00
2011-04-01T11:24:27+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Ne állítsd be úgy, hogy definiáltam a "szép" fogalmát, mert te is tudod, hogy nem ezt tettem. <br />
<br />
Azt viszont te is beláthatod (bár nem tudom, hogy mivel foglalkozol egyébként), hogy a közönség általában eldönti valamiről, hogy "szép"-e vagy nem. És bár nem tartom elsődleges szempontnak, de véleményem szerint lényeges, hogy a közönség hogyan reagál az elhangzottakra.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13089230
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-01T11:18:26+02:00
2011-04-01T11:18:26+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Én nem matematikáról írok, hanem zeneszerzésről. Amint látod, ez egy zeneszerzéssel foglalkozó blog. Talán az URLből is látszik. És nyilvánvaló, hogy zenei problémákkal foglalkozom, ugyanis ehhez értek. Nem mondom, nézegettem a millenniumi problémákat, de többüknél már az alapfeltevést sem értem. :-)<br />
<br />
A "matematika" címkét pedig minden olyan posztra rárakom, amelyben a zenei struktúrát vagy koncepciót egy matematikai téma, ötlet alapján állítom fel. De szerintem már az első sorok olvasása után is feltűnik, hogy nem matematikával foglalkozik a blog.<br />
<br />
A javítást köszönöm, igaza van, ezt elírtam. (a leképezésest)<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13089225
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-04-01T11:18:11+02:00
2011-04-01T11:18:11+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Megint argumentum ad hominemmel élek - valahol Marxnál olvastam, hogy érdemes -, de az (ex vulgo: szép) megjegyzésed némiképp ízléstelennek tartom legalább annyiban, amennyiben közhelyes. És egyébként nagyjából annyira érdekes, hogy Bartók V. vonósnégyese a Takács kvartett előadásában mennyire befogadható egy modern hangzást nem kedvelő hallgatónak, mint az, hogy mit érez egy japán turista a sixtusi kápolnában.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13089102
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-04-01T11:08:26+02:00
2011-04-01T11:08:26+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Olvasgasd nyugodtan Hofstadtert, végülis informatikusoknak írta. (persze a filozófushallgatók jórésze is szereti, meg<br />
általában azok, akik szeretnek nagyzolni a gondolkozás rovására.)<br />
<br />
Egy elmélet csak annyiban érdekes, amennyiben konstruktív. Zenét írni mindenképp érdekesebb. És egészségesebb. (és szerintem szebb is)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13089002
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-04-01T11:00:39+02:00
2011-04-01T11:00:39+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Nyilvánvaló, hogy az algebra matematika, valóban. De korántsem nyilvánvaló, hogy a zeneszerzés matematika lenne. És azt hiszem, attól nem lesz matematika, hogy matematikai eszközökkel élsz a komponáláskor. A problémák, amiket a postban felvetsz, nem matematikaiak, hanem zeneiek. Egyszerűen nem értem, miért tetted rá a matematika címkét.<br />
<br />
Egyébként minden leképezés függvény. Ugyanakkor minden mátrix leír egy poliédert is egy alkalmas euklideszi térben.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13075108
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-03-31T00:18:23+02:00
2011-03-31T00:18:23+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Nem is zárom ki, hiszen beláttam, hogy van értelme akár véget nem érő művet írni.<br />
Rendben, megfogadom a tanácsod, utánanézek ezeknek. De előbb még a Hofstadter könyv. :-)<br />
<br />
Egyébként valószínű, hogy ott marad ez a dolog, ahol most van. Már elkezdtem más ügyekkel foglalkozni, plusz lassan zenét is kéne írni, nem csak elméleteket gyártani, amelyek bár érdekesek, nehéz őket papírra vetni kotta formájában.<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13075081
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-03-31T00:12:35+02:00
2011-03-31T00:12:35+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Még mindig nem értem, hogy mi a kérdés. Nyilvánvaló hogy az algebra a matematikába tartozik.<br />
<br />
Konkrétan mit cáfolsz itt meg, vagy mit írtam el?
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13075046
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-03-31T00:07:10+02:00
2011-03-31T00:07:10+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Nézd, ha azt mondom, hogy a változó részecskeszámú klasszikus sta-<br />
tisztikus fizikai rendszerek végtelen dimenziós vektorterek, akkor nem matematikáról, hanem fizikáról beszélek, holott kiejtettem a számon a szent vektortér szót.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13074991
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-03-30T23:57:07+02:00
2011-03-30T23:57:07+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Nem a kérdésemre válaszoltál; nem vontam kétségbe, hogy releváns a zene általános definícióján gondolkoznia egy zeneszerzőnek, csak azt nem értem, hogy minek axiomatizálni. És, ha valami gyakorlati célja van az axiomarendszerednek, irreleváns, hogy van-e végtelen zene, ebben az esetben felesleges öncélúan (metafizikai okokból) egy axiómát arra bevezetni, hogy kizárd. (Gondolom, axiómában azt sem akarod megtiltani, hogy a zenének 169-nél több dédanyja legyen)<br />
Ha ellentmondáshoz is jutottál, nem a rendszeren belül, hanem az axiómarendszered ellenkezik a szemléleteddel. (A Banach-Tarsky paradoxon sem paradox a szó igazi értelmében)<br />
Ha axiomatizálni próbálsz, először tételeket állapíts meg -(először is ne Hofstadtertől tanulj)-, amiket igaznak fogadsz el, és ezekből próbálj absztrahálni az axiómák felé. Nem árt, ha megismerkedsz pár axiómarendszerrel, és legfőképp ezek keletkezésével. Vagy legalább olvasol egy kis Tarskyt. Szemléletes lehet a lineáris algebra kialakulása Descartes koordinátázásától a vektortéraxiómákig. Vagy Cantor halmazelméleti munkássága, amit többek közt Russel, Zermelo és Fraenkel folytatott. Ezek eleve lényegesen más axiómarendszerek. A vektortér axiómái direktebbek, közvetlenül írják le, hogy működik egy vektortér, míg a halmazelmélet axiómái egzisztenciaállítások, vagy közvetlenül biztosítják egy halmaz létezését, vagy módot adnak új halmazok létrehozására a már meglevőkből.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13058248
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-03-29T15:02:32+02:00
2011-03-29T15:02:32+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Szerintem egy zeneszerző számára nem irreleváns a zene általános definícióján gondolkozni. Mindenképp jó, ha van elképzelése arról, mit alkot. Nyilván ennek az egésznek egyelőre nem sok köze van a zeneszerzéshez, azonban olyan kérdéseket is felvet, amelyeket érdekes átgondolni.<br />
<br />
Viszont a bejegyzés egyik lényegi részét félreértetted: pont azt mondom, hogy ezeket a dolgokat nem lehet kikötni, ellentmondáshoz jutottam. Persze ahhoz, hogy a zenét megpróbáljuk matematikai eszközökkel definiálni, szükség van arra, hogy keressünk általánosan érvényes szabályokat. És ebből a szempontból talán jogosan vettem fel, hogy nincs végtelen ritmus - hiszen ilyet még sosem láttam korábban. Aztán rájöttem, hogy mégis lehet, hogy van. (Ugyebár én fordítva kezelem a dolgot, hiszen egy kész dologhoz keresem a szabályokat, nem pedig a szabályokhoz építem meg a rendszert - ezért burul az egész.)<br />
<br />
Nyilván direkt értetted félre, de a bejegyzésben tárgyalt téma értelmében egy darab nem attól végtelen, mert nincs befejezve.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13058026
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-03-29T14:48:11+02:00
2011-03-29T14:48:11+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Hoppá, itt még nem tudtam, hogy tegeződünk.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13058005
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-03-29T14:47:17+02:00
2011-03-29T14:47:17+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Az eredeti "tételem" szerint minden akkord felrakható úgy, hogy a modern hangzásokat nem kedvelő hallgató számára is befogadható (köznyelven: szép) legyen. (Valóban, nem voltam elég precíz a bejegyzésben ezügyben.)<br />
Az aleatórikus részekkel kapcsolatban ugyanaz a véleményed, mint nekem. Szerintem is rengeteg lehetőség van az ilyen zenében; ezért sem helyes, ha valaki önmagában elutasítja az aleatorizálást, csak azért, mert a zeneszerző a véletlenre bíz dolgokat.<br />
<br />
A hozzászólásod további részén jót kacagtam.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13057860
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-03-29T14:39:14+02:00
2011-03-29T14:39:14+02:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
A formális rendszerekről mondjuk nehéz megállapítani, hogy milyen tárgykör alá tartozik, de sok benne a halmaz- és a gráfelmélet. A lineáris algebra nem matematika? Nem értem kérdését.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c13055613
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-03-29T11:46:28+02:00
2011-03-29T11:46:28+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Hol van itt a matematika?
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/28/mi_a_valasz_a_tegnapi_kerdesre/full_commentlist/1#c13055486
Válasz erre: Mi a válasz a tegnapi kérdésre?
2011-03-29T11:35:42+02:00
2011-03-29T11:35:42+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Ha ilyesfajta tételeket akarsz belátni, akkor szvsz nincs szükséged axiómarendszerre. Elég lenne a hangzás fizikai és fiziológiai működését megértened. Nem értem, miért bizonyítandó a szó matematikai értelmbében az, hogy minden akkord hangzása a felrakáson múlik. Azt pedig különösen nem értem, hogy annak mi köze a zeneszerzői szabadsághoz. Ha az én aleatóriám a hangszerelésre is kiterjed, akkor abban szabad vagyok. De a zeneszerző szabadsága magának az aleatóriának a választása is. Sőt, a véletlent mindenképp paraméterezni kell: a zeneszerző szabadsága, hogy milyen hangkészleten, hangszerkészleten, ritmusvilágon játszódik az ő véletlene. És talán az sem mindegy, hogy milyen eloszlásokat rendel az egyes dimenziókhoz.<br />
Egyébként ettől is függ, hogy egy ilyen véletlen zenefolyamon egyáltalán lehetséges-e, hogy végtelen idő alatt megjelenjen egyszer a d-moll kettősverseny, illetve, hogy ha elképzelhető is, hogy megjelenjen, nagyobb-e a valószínűsége nullánál.<br />
A zenéről a legtöbb tekintetben ugyanaz a véleményem, mint a dugásról. Ezért, hogy érezzem a metafizikus jellegű zeneesztétikai esszék súlyát, sokszor így olvasom:<br />
"A legfőbb problémája persze mindenkinek a "végtelen hosszú dugás" fogalmával volt. Észre kell venni, hogy egy nagyon grandiózus példát adtam nagyon szélsőséges esetekkel. Megkockáztatom: nyilvánvaló, hogy az ember nem élhet a végtelenségig. Nyilván mint esetet, ezt is meg kellett vizsgálnunk, de nagyon valószínű, hogy ez nem következik be. Az utopisticus örök béke gondolata pedig soha nem fog létezni a gyakorlatban - ahol két ember van, ott van viszály."<br />
"Végül pedig valami, amely talán kommentre buzdít majd titeket. Van egy fontos dolog, amelyet próbálok hangsúlyozni, de úgy látszik, nem sikerül. Többen abba a hibába esnek bele az elméleteim olvasásakor/hallásakor, hogy saját esztétikai értékrendjeik szerint értékelik azt. Az ilyen elmélkedések, kidolgozások során a dugásnak nem a gyakorlati, eszmei részét vizsgálom. Ezek a példák általában elméleti példák, filozófiai eszmefuttatások, vagy csak némi fantáziálás egy lehetséges szexuális irányzatról (ez persze nem jelenti azt, hogy például a dinamikus dugást nem fogom preferálni). Az ilyen vélemények általában azt mondják, "az a lényeg, hogy mi szól, és hogy közvetít-e értéket". Ezt a gondolatot követve azonban nem jogos bírálat az, amely úgy dönt egy rendszer koncepciójáról (tehát egy lehetséges szeretkezés módjáról), hogy még nincsenek érintések. Másfelől pedig az esztétika egy nemdeterminisztikus, szubjektív dolog; nincs tehát általánosan, definíció szerint helyesnek tartott szexuális esztétika "
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/27/elmelkedes_a_vegtelen_ido_fogalmarol_a_zeneben_1/full_commentlist/1#c13055106
Válasz erre: Elmélkedés a "végtelen idő" fogalmáról a zenében
2011-03-29T11:06:32+02:00
2011-03-29T11:06:32+02:00
darvenko
http://blog.hu/user/591217
Döntsd el, szerintem, milyen célból akarod úgymond axiomatizálni a zenét. Ha metafizikus baromkodáshoz van kedved, akkor ez belefér, ha nem, akkor irreleváns, igazán nem kell kikötni, hogy minden ritmusérték véges hosszúságú, pláne azt nem, hogy minden zenemű véges. Mert vegyük például Mozart Reqiuemjét. A foldozgatásoktól eltekintve az is végtelen. <br />
Amúgy miért jó így leírni a zenét?
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/16/update_90982/full_commentlist/1#c12920741
Válasz erre: Update
2011-03-16T21:43:29+01:00
2011-03-16T21:43:29+01:00
Caris7
http://blog.hu/user/576042
SZia Marci!<br />
A szentendrei verseny kiírásában benne volt, hogy 8 perc után leállít a zsűri. Miért nem tette meg? Talán másnak szánták a díjakat? Nem lepne meg. Szánalmas brigád volt. Ne sajnáld, a közönség volt az igazi zsűri, náluk nyertetek.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/03/01/be_in_kritika_es_elmenybeszamolo_az_eotvos_jozsef_gimnazium_korusanak_hair_eloadasarol/full_commentlist/1#c12759120
Válasz erre: Be in - Kritika és élménybeszámoló az Eötvös József Gimnázium Kórusának Hair előadásáról
2011-03-01T09:12:43+01:00
2011-03-01T09:12:43+01:00
Drakmány
http://blog.hu/user/523807
Köszönjük a szép szavakat, Marci :)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/23/ego_egyetemi_tapasztalatok_ket_uj_otlet/full_commentlist/1#c12702180
Válasz erre: Ego + (Egyetemi tapasztalatok + két új ötlet)
2011-02-23T22:35:22+01:00
2011-02-23T22:35:22+01:00
Caris7
http://blog.hu/user/576042
Kedves Szerző!<br />
Nagy segítség lesz az utókornak ez a blog, hiszen nem kell majd számolgatni az összefüggéseket és nem fognak esetleg téves következtetéseket belemagyarázni a darabokba. Azért óvatosan ... legyen aki eljátsza! :-)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12676920
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-23T00:10:26+01:00
2011-02-23T00:10:26+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol?fullcommentlist=1#c12675564" class="reply_nick_57012" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12675564 );">@banyanyanya</a>: <br />
1. Hiába nem érti, a feliratokban voltak hibák, akár szakemberek irányítják a programot, akár nem. Kottát egyedül a saját kezemben láttam a filmszínházban.<br />
2. Elírásból adódó kijavított hibán már-már szánalmas ennyit rágódni.<br />
3. az, hogy mit ír a szerző nem mindig egyezik meg a megvalósításra vonatkozó elképzelésekkel, igényekkel. Pl Bartók is alapból mezzora írta a kékszakállút, aztán mégis ott van az a C... Vagy például a Nixon kottában végig 3 kontraalt szerepel a titkárnők szerepében (nem tudom, mennyire ismeri a művet), azonban mindenhol máshol mezzo-alt-kontraalt szerepel. Ezek után döntse el ön, hogy mi szólt a koncerten.<br />
4. Miért kéne minden "nagy szerzőt" szeretni? Egyrészt ez lehetetlen, mert senki nem állíthatja, hogy minden jó zeneszerzőt ismer, másrészt meg ez ízlés kérdése. Ismerem a műveket, ismerem az alapvető technikáit, és tisztelem az újításokat, amiket eszközölt. Azonban kvázi definíció szerint nincs olyan esztétika, amelyet önmagában szükségszerű megkedvelni. És ha lenne is, azt csakis Bachról tudom elképzelni.<br />
5. valóban, BMC-t nem nagyon figyelem.<br />
<br />
Nincs kényszerítve arra, hogy a véleményét elmondja a koncertről. Ez esetben viszont fogadja el, hogy érdemben nem szólt hozzá a gondolatokhoz. Ami elég szomorú ahhoz képest, hogy milyen sokat írt.<br />
<br />
Tanácsait és a javításokat köszönöm.<br />
<br />
.m.m.<br />
<br />
ui: Sajnálom, hogy a blog főbejegyzései "nem érdeklik". Ez esetben elgondolkodtató, mi köze lehet önnek a kortárs zenéhez valójában?
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12675564
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-22T21:51:19+01:00
2011-02-22T21:51:19+01:00
banyanyanya
http://blog.hu/user/57012
Sajnos amint az ember kirakja a véleményét a netre, pl. egy blog formájában és hozzászólási lehetőséget biztosít, onnantól kezdve emberek támadják-támogatják. Ez van. Ezt a megfelelő helyen kell kezelni. Van aki lehet h elolvassa ezt a blogot, nem tetszik neki, de nem veszi a fáradtságot, hogy hozzászóljon, van aki meg hozzászól.<br />
Elolvastam nagyjából a posztok felét, a zeneszerzéssel kapcsolatos szakmai dolgok sajnos egyáltalán nem érdekelnek, feltételezem a 2 koncertről szóló beszámoló azért volt felkapott, mert sokan ott voltak, akik esetleg rátaláltak a neten erre a blogra.<br />
Még pár megjegyzés, ami szintétn apróság, de pont ezért vannak nekem is és esetleg másoknak is ellenérzéseik és negatív véleményük. 1. A nixoninchina posztban szó esik a feliratozás hibáiról és hogy nem tudhatják a feliratozók, hogy egy mondat többször ismétlődik e meg. Ezt nem értem. Ők nem kukások, vagy takarítónők, akiket az utcáról hívnak, hogy feliratozzanak és fogalmuk sincs mit cisnáljanak, hanem ELVILEG mondjuk szakemberek, akiknek kezében kotta van és ennek tudatában nyomkodják a feliratkezelő gombot.<br />
2. Dudamel: igen ő venezuelai. 1 percbe telik megnézni ha esetleg nem biztos benne az ember, és valójában az h ő venezuelai, alapvető információ, hiszen abban az országban ismeretes az El Sistema oktatási/zenei/szociális stb program.<br />
3. A jeremiás-szimfonia,énekes szólója - szintén egy gombnyomás az interneten és kiderül milyen hangfajra írta a szerző, ill. az énekes hölgy milyen hangfaj. elég egyszerű módszer.<br />
4. remélem megszereti egyszer Wagnert, mint zeneszerző, enélkül (szerintem) nem léphetne tovább...<br />
5. magyar kortárs zenével kapcsolatban biztosan nem a FSZEK könyvtárban kellene kutakodnia, esetleg az UMZF-et szervező BMC könyvtárban is nézelődhetne és akkor megtalálja, hogy Kurtág hány gázdudát írt a Grabstein-ba. de ezt a neten is megteheti: <a rel="nofollow" href="http://info.bmc.hu/index.php?node=compositions&cmd=viewtitle&id=734">info.bmc.hu/index.php?node=compositions&cmd=viewtitle&id=734</a><br />
és @Caris7 : azért mert hozzászólok, nem értem miért kell az én véleményemet közölni a koncertről? ha szeretném, már megtettem volna. ill amíg e fiatal zeneszerző alapvető dolgokon nem javít, ill. utánaolvas, utánanéz, addig nem igazán érdekel munkássága (elnézést ezért, ez a szűklátókörűségemet mutatja).<br />
na mmindegy, kedves Marcell, tanuljon még okosodjon, akkor később jó lesz.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12674315
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-22T20:18:50+01:00
2011-02-22T20:18:50+01:00
Caris7
http://blog.hu/user/576042
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol?fullcommentlist=1#c12673256" class="reply_nick_57012" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12673256 );">@banyanyanya</a>: Kedves Hozzászóló!<br />
Szíves figyelmébe ajánlom az Ön által említett lehetőségeket, ahol utána nézhet a blog szerzőjének. A jogos kritikai megjegyzések mellett talán érdemes megismernie rendkívül fiatal szerzőnket, aki kora ellenére jelentős eredményeket mutathat fel a zeneszerzés terén, a kortárs zene iránti elkötelezettsége és rajongása pedig legendás az ismerősei körében. Kíváncsian várom az Ön véleményét az említett koncertről.<br />
Üdvözlettel .m.m. egyik legelfogultabb rajongója
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12673978
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-22T19:48:11+01:00
2011-02-22T19:48:11+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol?fullcommentlist=1#c12673256" class="reply_nick_57012" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12673256 );">@banyanyanya</a>: Köszönöm a megjegyzéseket! Sok dologban igaza van. Megpróbálok mindenre válaszolni.<br />
<br />
0. A blog kinézete még alakulóban, de jelenleg nincs időm ezzel foglalkozni. Mindenesetre a monitor frissítési sebességén állítva általában javítható ez a hiba.<br />
1. Őszintén szólva nem gondoltam volna, hogy szakmai szemek találnak a blogomra, ezért volt néha pongyola a fogalmazás. És igaza van, nem vagyok műelemző, és zenekritikus sem. Mint láthatta, a műveket csak felületesen elemeztem, leginkább arra hagyatkoztam, amit hallottam. Inkább kiemeltem az érdekességeket, hiszen a legtöbb olvasó leginkább ezekért olvas.<br />
2. Talán ideje újra kivenni a vonósnégyes kottát, és részletesebben kielemezni.<br />
3. Tudtam róla, ezért örültem, hogy az előadáson is hallatszott ez. A műsorfüzetet többször átfutottam.<br />
5. lásd: 1.<br />
6. Bár viszonylag sok kotta van Kurtágtól a FSZEK könyvtárban, a koncerten elhangzott darabok közül csak a Stele-t és a Szálkákat találtam. Más forrásom sajnos nincs.<br />
7. Róla is olvastam, láttam, hogy készített felvételeket kortárs művekből. A technikáját és a játékmódot tekintve éreztem kicsit idegennek a stílushoz képest. Kíváncsi vagyok, Perényi anno hogyan játszotta ezt a művet. De mint olvashatta, nem ez volt a fő problémám az előadással.<br />
8. Valóban, nem fogalmaztam pontosan itt sem. Azonban továbbra is úgy vélem, hogy ez egy eléggé racionális indok lenne a nagyzenekarok arányaiban kis használatára.<br />
9. Nem, valóban nem, és én is sajnálom.<br />
<br />
Mégegyszer köszönöm a javításokat!<br />
<br />
Azonban visszakérdeznék:<br />
- Érdekes, hogy csak a zeneszerzőversenyről és a mostani Kurtág koncertről írt élménybeszámolóm kavart fel ekkora port. Márpedig valószínű, hogy a korábbi, más témákkal kapcsolatos bejegyzéseimben is voltak tévedések, félreérthető dolgok. Vajon ott miért nem kifogásolt senki semmit? Azért, mert amikbe ezúttal belemásztam, érzékenyebb területek, vagy azért, mert azokba önök bele se néztek?<br />
- A hibákat lehet javítgatni, de ezek nem indítanak vitát. Maga a poszt a fantasztikus koncertről szól; miért nem írnak önök is a koncertről, miért nem lehet arról IS beszélgetni? Nyilván meghallgatták a koncertet (vagy akár részt vettek a darabok előadásában?), bizonyára önöknek is van véleményük. Miért nem osztják meg velünk?<br />
<br />
Végül pedig egy megjegyzés:<br />
Az ember többek közt attól ember, hogy téved. Én ezeket felvállalom, a korábbi tárgyi tévedéseimet is felvállaltam (pl nem töröltem a hibát, csak áthúztam, és melléírtam a helyes változatot). Azonban kérem, ne tekintsék újságírásnak azt, amit csinálok. Ez nem publicisztika, ez egy internetes napló. És bár a témája közel sem naplóhoz illő, kérem, amennyire lehet, kezeljék így.<br />
<br />
Számítok további hozzászólásaikra!<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/22/update_90961/full_commentlist/1#c12673794
Válasz erre: Update
2011-02-22T19:33:38+01:00
2011-02-22T19:33:38+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/22/update_90961?fullcommentlist=1#c12673337" class="reply_nick_57012" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12673337 );">@banyanyanya</a>: Éppen ezt írtam itt, hiszen eddig csak ismerősök olvasták a blogot, akik nagyjából ismerik a munkásságom.<br />
És nem bánom, ha az olvasók "támadnak", amíg racinális okokból teszik. Azt sem bánom, ha kijavítanak, hiszen ez is csak a későbbi olvasónak jó. Az esztétikáról való vita mindig gyümölcsöző.<br />
<br />
Azonban a blog továbbra is csak blog - azaz leginkább a saját gondolataimat fogom leírni, hiszen erre van. Ha visszanéz, láthat ismeretlen szerzőkről írt bemutatókat, koncertajánlót is.<br />
<br />
Az, amit igazából nem értek, hogy egyelőre puszta korrigálásokon kívül semmilyen más visszajelzést nem kapok negatív félről. Olyat még senki nem mondott, hogy "miért dícsértem azt az előadást, pedig tök rossz volt ezért, meg ezért, meg ezért.." vagy hogy "miért mondod, hogy rossz előadás volt, amikor szerintem tök jó volt ezért, meg ezért, meg ezért". Márpedig ezek lennének az igazán érdemi hozzászólások. Ezt hiányolom a kritikusaimban.<br />
<br />
Érdekelne a véleménye a korábbi - inkább zeneszerzés-technikai - bejegyzésekről is! Nagyban lendíthetné elő a blog minőségét, és a munkásságomat is. (elmélet címke van alattuk)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/22/update_90961/full_commentlist/1#c12673337
Válasz erre: Update
2011-02-22T18:51:54+01:00
2011-02-22T18:51:54+01:00
banyanyanya
http://blog.hu/user/57012
Ajjaj. Ezzel a bemutatkozóval azt hiszem csak rontott a helyzeten.<br />
Ha valaki blogot ír, az olvasóknak nem feltétlenül kell - szerintem - ismernie a szerzőt. A posztok alapján egy idő után megismerik a nyelvezetet, a gondolatok mögötti motivációt stb. Viszont ha hülyeségeket ír és azt tudományosfantasztikumként adja elő, akkor az olvasük lehet, hogy támadnak :)
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12673256
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-22T18:44:34+01:00
2011-02-22T18:44:34+01:00
banyanyanya
http://blog.hu/user/57012
PÁR MEGJEGYZÉS<br />
0. Kissé irreleváns bajom a bloggal: A fekete felületen fehér betűtől tök rosszul leszek, utána vibrál a szemem. Ezért nem jól esik olvasni a blogot.<br />
1. Az oké, hogy valaki nem ért valamihez, de akkor nem ír róla úgy mintha értene. Ha én pl. főzősblogot írnék, folyamatosan próbálnám éreztetni, hogy konyhai-analfabéta vagyok, csak lelkesedésből írok... De mivel Ön/Te "zeneszerző"nek vallja magát, néha elgondolkodtató, amit ír... Nem a pozitív értelemben.<br />
2. Kurtág műveiben szinte csak tematikai összefüggések vannak - csak utána kell járni, olvasni, művelődni<br />
3. "Natalja Zagorinszkaja szépen énekelt; látszik, hogy jól ismeri a műfajt, és magát Kurtágot is." Még jó, kicsit utánaolvasva (esetleg a műsorfüzetben?) rájön az ember, hoyg ez eléggé evidens, hiszen a szerző pl. az Ahmatova dalokat (a teljes ciklust) magának az énekesnőnek dedikálta, és szinte az ő hangjára írta...<br />
4. háborús hang - csak segítek: sziréna<br />
5. "Nagyon jó előadás volt, de semmi többet nem jegyeztem fel róla." itt sok érdekességet lehetne még hozzátenni - szintén megtalálható a műsorfüzetben, de úgy látszik csak nekem volt érdekes... premier New Yorkban, miért ennyi ideig írta stb.... <br />
6. "7 furcsa 'trombitás'" nem heten voltak, de asszem ez tökmindegy. csak 3 "gázdudás" volt (amúgy érdemes lenne esetleg a darabok hangszerelésének utánanézni, hamár szakmabeliként ír róla...)<br />
7. Ha jobban utána nézett volna Altstaedt-nek - ajánlom az internet és a youtube segítségét, amit szerencsére már ismerhet... nem írta volna le azt, hogy nem sok kortárs művel találkozott eddig. Megmosolyogtat. :) Kérem nézzen utána.<br />
8. "Aztán rájöttem, hogy a nehéz ritmusok miatt nem ír sokat nagyzenekarra, hiszen ha például szaggattott ritmusokat ír a hegedűknek, akkor elcsúsznak, és az egészből egy tremoló lesz (mint ahogy az ma történt). " Örülök, hogy azt gondolja, rájött miért nem írt Kurtág nagyzenekarra. Remélem, a későbbiekben nem marad meg abban a hitében, hogy rájött erre...<br />
9. Végigolvasva azt gondolom, hogy sajnos sose vehetett részt Kurtág kurzuson, amit sajnálok. Mármint Ön miatt sajnálom, ha lett volna bármilyen kurzuson, nem írja le ezt a sok hülyeséget.<br />
10. Azért volt mindegyik darabban cimbalom, mert a szerző sokat használja ezt a hangszert. Nem a megemlékezés miatt.<br />
<br />
Szóval összességében csak annyi a bajom, hogy minimális utánajárással és utánaolvasással tényleg nem írta volna le azt a sok furcsaságot. Máskor ezen gondolkozzon el - akik kritizálják, ezért teszik. Jogosan.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12661090
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-22T11:11:56+01:00
2011-02-22T11:11:56+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol?fullcommentlist=1#c12659856" class="reply_nick_575766" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12659856 );">@robag30</a>: Tematikai összefüggés alatt egy olyan szerkezeti összetartó erőt értek ezúttal, amely a hangminőségeken alapszik. Eddig úgy tapasztaltam, hogy Kurtág művei inkább lineáris szerkesztésűek, a különböző töredékek, akár dallamcsírák egymásból épülnek fel, majd deformálódnak és jön a következő. Szerintem azonban egész művet átfogó pusztán hangminőségekkel való tematikus szerkesztés nincs az általam ismert darabokban. Javítson ki, ha tévedek.<br />
<br />
Eddig leginkább az op. 1-es vonósnégyest és a Jelek, játékok, üzenetek vonóstrióra írt tételeit tanulmányoztam; ezek illetve a koncerten hallottak alapján vontam le előző következtetéseimet.<br />
<br />
Két 'irracionálisan' osztott ritmus kompozíciója már olyan feladat, amelyet csak kivételes esetekben lehet 'pontosan' megoldani. A probléma a közelítő értékekkel van. Erről bővebben a Dinamikus zene, illetve a Matematika a zenében c. bejegyzésben olvashat.<br />
<br />
Igaza van abban, hogy nem jó, ha tévedek, vagy félrevezetem az olvasóimat. Ezért is örülök, hogy vannak, akik kijavítanak, korrigálnak, hiszen ez valóban nagyon fontos.<br />
<br />
Amiket írtam, nem mentegetőzésnek szántam. Ön nyilvánvalóan úgy írt hozzászólást egy bejegyzésemről, hogy nem nézte meg, miről is szól a blog. Szerintem a kompozíció-technikákkal kapcsolatos írások azok, amik leginkább jól sikerülnek, hiszen mindenki a saját ötleteit tudja leginkább leírni.<br />
<br />
Mindazonáltal továbbra is érdekelne, hogy mi az ön véleménye a koncertről. Hozzászólásai alapján ön jobban ismeri Kurtág művészetét nálam, így örülnék, ha megosztaná velünk véleményét!<br />
<br />
Felhívom figyelmét, hogy a mai vagy a holnapi nap folyamán megjelenik következő bejegyzésem, amelyben részletesebben írok saját magamról is, hogy ha önhöz hasonlóan valaki ide téved, tudja, ki ír itt.<br />
Abban a bejegyzésben fogok írni mátrixokkal (elemi bázistranszformációs módszerrel) illetve reguláris, formális nyelvi eszközökkel írt zeneművekről is, amely talán érdekelheti önt.<br />
<br />
.m.m.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12659856
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-22T09:42:37+01:00
2011-02-22T09:42:37+01:00
robag30
http://blog.hu/user/575766
Ha nem a szakmának ír (helyes!)<br />
felmenti az alapvető tévedései alól?<br />
<br />
Hol olvasta azt az újdonságot, hogy Kurtág zenéje nélkülözi a tematikai összefüggéseket? <br />
Vagy melyik művének partitúrájából jutott erre az érdekes következtetésre?<br />
<br />
Ez új fejezet lenne a zenetudományban.<br />
<br />
Mint tudható, van olyan új zene, ahol a matematika szerepet játszik, s van olyan, ahol nem. Pl. a Kurtágé.<br />
(Az öt-nyolcad, vagy a kvintola számolása az előadóknak talán még nem matematika.)<br />
<br />
Ha véletlenül marhaságokat ír fontos dolgokról,<br />
a nem szakmabéli olvasók megérdemlik?<br />
Vagy nekik úgyis mindegy?<br />
<br />
Azt írja mentségéül: célja az, hogy olvasói KÖZELEBBRŐL megismerhessék a zenét, amiről ír.<br />
<br />
Nemes cél.<br />
<br />
Érdemes lenne eszközöket keresnie hozzá.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12655736
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-21T21:01:04+01:00
2011-02-21T21:01:04+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol?fullcommentlist=1#c12651285" class="reply_nick_575766" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12651285 );">@robag30</a>: Kedves hozzászóló!<br />
<br />
Először is köszönöm, hogy regisztrált csak azért, hogy a kritika lehetőségével éljen, ön már a második ilyen vendégem. Önnél is leszögezem, hogy nem vagyok újságíró, így nincs mögöttem olyan apparátus, amely átnézné, átírná az írásaimat - nyilvánvaló, hogy néha hiba csúszik a gépezetbe. Ha a továbbiakban vállalná ezt a feladatot, megköszönném! Azonban véleményem szerint ne okítson nyelvtanról, aki vesszőhibát ejt.<br />
<br />
Valóban, tematikai dolgokról nehéz a partitúra ismerete nélkül írni. Azonban hallás (és néhány darab partitúrájának ismerete) után azt gondolom, hogy kevesebb a konkrét tematikai összefüggés, mint mondjuk egy Lutosławski vagy egy Ligeti darabban. Én eddig ezt tapasztaltam - az életműre vonatkozó általánosításokat nem tudok levonni, ezt nem is tűzöm feladatomnak. Valamint azért sem érzem ezt hibának, mert az írások nem a szakmabelieknek szólnak - de erről később.<br />
<br />
Ha az Op. 1-es vonósnégyes első tételét valaki bemutatja nekem "relatív pontossággal" (mivel tökéletes pontosság nincs), azt meghívom egy sörre! Semmilyen segédeszköz nem használható, csak a saját ritmusérzék! - egyébként szerintem a zenészek körében már elég bonyolult matematikai képlet, ha egy ütem kvintolára van bontva, és mondjuk a harmadik kvintola-negyed triolákra, és csak egy hang van az egész ütemben: a második triola. Az ilyenekről egyébként bővebben olvashat Dinamikus Zene c. írásomban.<br />
<br />
Harmadik kifogását azonban nem tudom mire vélni. Ha esetleg meg tudja cáfolni, kérem, tegye, valóban érdekel. Azt beismerem, hogy a mondat eléggé furcsára sikeredett.<br />
<br />
És igaza van, effekt- és ütőhangszerekből még meglehetősen kevés tudással rendelkezem - én magam inkább az alaphangszerek effektjeit használom. Viszont ha már belém köt, esetleg elárulhatná, hogy hívják ezeket 'hivatalosan'.<br />
<br />
Azért írok, mert kevesen írnak kortárs zenéről. Ha körülnézett a blogomon, láthatja, hogy saját elméletekről is írok, illetve van egy sorozatom is, amelyben huszadik századi zeneszerzőket mutatok be az érdeklődők számára.<br />
<br />
Sokan gondolják, hogy a szakmának kell (zenét) írni, mivel úgyis csak a szakma hallgatja. Nem. Lenne közönség, például nem tudom, ott volt-e ön Vidovszky: Schroeder halála c. művének legutóbbi bemutatóján - rengetegen voltak. Célom az, hogy a nem-szakmabeliek is közelebbről megismerhessék a modern, kortárs zenét - és beláthatja: ez egy jó cél.<br />
<br />
Azonban hasonlóan az előző hozzászólóhoz, ön se írta le saját véleményét. Ha következő hozzászólásában az építő jellegű kritikának lehetőségével is élne, nagyon örülnék, hiszen minden vélemény érdekel.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/21/erzekenyseg_elmenybeszamolo_es_kritika_a_kurtag_85_koncertrol/full_commentlist/1#c12651285
Válasz erre: Érzékenység - Élménybeszámoló és kritika a Kurtág 85 koncertről
2011-02-21T15:04:37+01:00
2011-02-21T15:04:37+01:00
robag30
http://blog.hu/user/575766
Kedves blogíró!<br />
Ha már írásra adja a fejét, érdemes lenne megtanulnia a magyar nyelv mondattanát, és a fogalmazás egyéb rejtelmeit.<br />
<br />
De ez a kisebbik baj.<br />
Ha élő nagy szerző műveiről írkál, illene legalább a legalapvetőbb közhelyek szintjéig tudomást szerezni a művek jellegéről - ha ezt megkisérelné,talán már nehezebben hordana össze efféle zöldségeket:"tematikai összefüggéseket hiába keresünk műveiben"<br />
vagy: "előadásuk magasfokú matematikai képzettséget igényel"<br />
<br />
Az ehhez hasonló mondatok özönéhez pedig már komment sem kell:<br />
"zeneszerzés-technikai szempontból hosszasan komponálja darabjait"<br />
...avagy a legszebb mind között, többször is: "ennek sem tudom a hivatalos nevét"...<br />
<br />
Tisztelt Úr, egyáltalán: minek ír maga?
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol/full_commentlist/1#c12531278
Válasz erre: Paradoxon - kritika és élménybeszámoló a BMC és az UMZF által rendezett 2011. évi zeneszerzőversenyről
2011-02-11T13:46:36+01:00
2011-02-11T13:46:36+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol?fullcommentlist=1#c12526622" class="reply_nick_571356" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12526622 );">@Neuthor</a>: Ebben nyilván igaza van, eleve ritkán hallgatok kortárs koncertet részletes műsorfüzettel a kezemben. (Ajánlom figyelmébe az MR Énekkar két koncertjéről alkotott kritikámat!)<br />
<br />
Azonban több darab leírásában is olyan dolgok szerepeltek, amelyek kézzel foghatóak lettek volna, de valószínűleg nagyon, akár túl mélyen lettek elrejtve a kottában. Ekkor a közönség sem érzékelhet mást, csupán a hangokat, amiket amúgy is hallunk. És emiatt éreztem hibának, hogy a program vagy leírás 'nem volt mindig összhangban' magával a hangokkal; hiszen én csak ezeket ismertem. (Hozzáteszem, hogy pl a földtani mozgásokról keveset tudok. De az a darab mint nem-programzene is tetszett, Penderecki amúgy is nagy kedvencem)<br />
<br />
Még hozzátéve amúgy az is igaz, hogy ezúttal "közönségről" nemigen beszélhetünk. A koncertet hallgató emberek szerintem közel 100%-a valamilyen módon kapcsolatban állt a zeneszerzéssel, kortárs zenével (, vagy rokon volt); gyakorlatilag végig lehetett mondani a névsort.<br />
<br />
Köszönöm a javításokat és az építő jellegű hozzászólást!<br />
Remélem látogatni fogja még a blogomat, várom hasonlóan hasznos tanácsait, hozzászólásait!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol/full_commentlist/1#c12526622
Válasz erre: Paradoxon - kritika és élménybeszámoló a BMC és az UMZF által rendezett 2011. évi zeneszerzőversenyről
2011-02-11T08:11:42+01:00
2011-02-11T08:11:42+01:00
Neuthor
http://blog.hu/user/571356
a mikrotonalitás kifejezésnek nincs köze a tonalitáshoz, csupán a szótő (tonus) azonos. tehát, szerintem bátran használhatja az ú.n. atonálisnak érzett zenékben is. (a polifónia viszont szerkesztésre és nem hangrendszerre vonatkozó fogalom)<br />
nincs hibátlan előadás, ezért szerintem nem érdemes úgy fogalmazni, hogy XY nem hibázott. ettől még lehet dícsérni az előadást.<br />
annyiban valóban "előnyben vagyok", hogy volt alkalmam látni Horváth, Solti és Tornyai kottáját is. Azzal, hogy "a csoporton belüli összjáték nem kap szerepet", erősen vitatkoznék, bár kétségtelen, hogy nincs didaktikusan rájátszva a dologra, és egy kiérleltebb előadásban valószínűleg több minden az első hallgatásra is világosabb lenne ebből.<br />
összességében az a véleményem, hogy rossz úton jár az a zenehallgató (kritikus), aki azt teszi mércéjének, hogy a hallott darab mennyire "tartja magát" a megfogalmazott programjához. Ha jól értettem a műsorfüzetben közölteket, egyedül Solti és Zarándi volt, aki kifejezetten programzenét írt. S a 7 szerző közül van, aki kifejezetten nem szeret (előre) szavakat közölni a darabról. Bízzunk jobban a közönség primer "élményéban"!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol/full_commentlist/1#c12526042
Válasz erre: Paradoxon - kritika és élménybeszámoló a BMC és az UMZF által rendezett 2011. évi zeneszerzőversenyről
2011-02-11T01:58:58+01:00
2011-02-11T01:58:58+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol?fullcommentlist=1#c12525839" class="reply_nick_571356" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12525839 );">@Neuthor</a>: Azt viszont be kell látnia, hogy én nem vagyok újságíró, ebből adódóan - bár igyekszem minél igényesebben fogalmazni - az általam használt nyelvezet, stílus sem az írott, publicisztikai szövegekhez áll közel.<br />
<br />
A Tornyai darabbal kapcsolatban még hozzátenném, hogy nem láttam a kottát, így csak a _hallott_ dolgokról tudok beszélni.<br />
<br />
Mindazonáltal kiváncsi lennék az ön véleményére, de ezúttal a bejegyzés tárgyával kapcsolatban is, hiszen ezt nem fejtette ki hozzászólásában.
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol/full_commentlist/1#c12525957
Válasz erre: Paradoxon - kritika és élménybeszámoló a BMC és az UMZF által rendezett 2011. évi zeneszerzőversenyről
2011-02-11T01:14:11+01:00
2011-02-11T01:14:11+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol?fullcommentlist=1#c12525839" class="reply_nick_571356" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12525839 );">@Neuthor</a>: valóban, nagyrészt jogos javítások (pedig valóban furcsán nagynak tűnt az a hangszer - Rozmán kezében kisebbnek tűnt anno :D), de:<br />
<br />
- rendben, hogy mást jelent a mikropolifónia, de én személyszerint a "mikrotonális" szót sem szeretem, mert atonális darabokról beszélünk. Igaz, így a fent említett kifejezést se használhatnám, hiszen nem erről van szó. de akkor mégis mit használjak?<br />
- jó, ennyi erővel csak 3 ember állt, mert a többi ült...<br />
- 13 perc hosszú volt a Zongoraverseny (amúgy ha jól emlékszem, 20 perc volt az időkerete a versenynek)<br />
- nincs hibátlan előadás. Pl Ittzést hallottam Tornyaitól elnézést kérni, amiért rontottak a darabjában.<br />
<br />
A kvartettes megjegyzését azonban nem értem. Miért vannak négyes csoportban a hangszerek, hogyha aztán a csoporton belüli összjáték nem is kap szerepet? Gondolok itt pl Stockhausen Gruppenjére, ahol a 3 zenekart 3 karmester vezényli, 'gyakorlatilag egymástól függetlenül'.<br />
<br />
Köszönöm a kommentet, várom válaszát!
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/09/paradoxon_kritika_es_elmenybeszamolo_a_bmc_es_az_umzf_altal_rendezett_2011_evi_zeneszerzoversenyerol/full_commentlist/1#c12525839
Válasz erre: Paradoxon - kritika és élménybeszámoló a BMC és az UMZF által rendezett 2011. évi zeneszerzőversenyről
2011-02-11T00:42:00+01:00
2011-02-11T00:42:00+01:00
Neuthor
http://blog.hu/user/571356
*"UMZF által rendezett..."<br />
*"...s így egy hibát sem vétett" - a nyelvtani aggályokon túl, ezek szerint mégiscsak sikerült igen pontosan megérteni a darabot.<br />
*"darab végére a mű átment..." :-)<br />
*kontrabasszusklarinét kontra basszusklarinét (sajnos ezúttal sem láthatott)<br />
*a mikropolifónia mást jelent (lásd Ligeti)<br />
*"a színpadon 17 ember állt" 18, ha Ráczot csak egynek számoljuk is :-)<br />
*"időhiány miatt csak feldobással tudta kicserélni az ütő végét az elejével " - ajánlom a Carter timpanidarabokat!<br />
*"sosem a kvartetten belül együtt játszottak" - ajánlom a kvartettirodalom 99%-át!<br />
*az élő-elektronika mást jelent<br />
*"csak egy néhány perces műről beszélünk"<br />
*"...Rácz Zoltán állt, aki nem hibázott" (hm)<br />
<br />
A többi szubjektív dolog, köszönet érte!<br />
"de igazából amíg ötlete van az embernek, addig írjon, nem?"
https://zeneszerzo.blog.hu/2011/02/03/csodazene_kritika_a_los_angeles_i_filharmonikusok_koncertjeirol/full_commentlist/1#c12447358
Válasz erre: Csodazene - kritika a Los Angeles-i Filharmonikusok koncertjeiről
2011-02-04T12:18:02+01:00
2011-02-04T12:18:02+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
Köszönöm a javítást!
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/12/02/dinamikus_zene/full_commentlist/1#c12381222
Válasz erre: Dinamikus zene
2011-01-30T04:57:50+01:00
2011-01-30T04:57:50+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2010/12/02/dinamikus_zene?fullcommentlist=1#c12379593" class="reply_nick_564985" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 12379593 );">@Tejföl von Danone</a>: A dinamikus zenében gyakorlatilag ütemek sincsenek, mivel nincs értelme, hogy legyenek. az ütem alapvetően arra van, hogy a zenészek összhangban legyenek egy adott metrumban, pl Ligeti ezt hangsúlyozza is a darabjaiban.<br />
A dinamikus zenében az összhangot úgy oldottam meg, hogy kétféle koronát definiáltam: az egyik egy tetszőlegesen elnyújtott hangot jelent (corona fermata a régi zenében), a másik azonban megvárja egy másik hangszer adott hangját, és majd együtt mennek tovább - vagy akár átkötve a hangot ott sem találkoznak, csak meglesz az összhang. Ez amúgy egy jó, teljesíthető megoldás, ilyet láttam nemrég pl Lutosławski vonósnégyesében, ami bár nem dinamikus zene (hanem aleatórikus), de hasonlít hozzá.<br />
gyakorlatilag a számolást nem lehet negyedekben mérni, mivel mindig azzal mérsz, ami a legnagyobb közös osztója a ritmusoknak, vagy egy olyan értékkel, amivel könnyű számolni. pl 7/8-ot nem csak nyolcadban, hanem "2 negyed + 1 pontozott negyed" értékű számolásban játszhatunk (ta-ta-taa). De ha egy ritmusban össze-vissza vannak ritmusok, amelyek egymással ilyen szempontból nem kompatibilisek, akkor csak a legnagyobb közös osztóval számolhatunk, aminek nincs értelme, mert az valószínűleg egy nagyon rövid érték lesz (egy triola és egy kvintola nyolcad esetén pl 120-adban mérnénk). És ezzel amúgy elveszítené a zene a 'dinamikusságát', ami ugye a nevét adja. Magyarán ha a zenészeket úgy képzeled el, hogy minden negyedre rázzák a fejüket és úgy számolnak, itt úgy kell elképzelni, hogy minden hangra rázzák a fejüket, "egymástól függetlenül".<br />
amúgy igen, én is gondolkodtam robotokkal való zenei munkálatokban, magam is robotikával szeretnék foglalkozni (amúgy programozásra járok az ELTE-re - azért mondom, mert nem tudom, hogy ki vagy :)), és egy robot mindenképp meg tudná oldani ezt a problémát, viszont a/egy zenében sokkal több van puszta hangoknál, amelyet egy robot sosem fog megérteni. Ha MI lesz, majd akkor beszélhetünk erről.<br />
<br />
köszönöm a kommentet!
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/12/02/dinamikus_zene/full_commentlist/1#c12379593
Válasz erre: Dinamikus zene
2011-01-29T21:59:20+01:00
2011-01-29T21:59:20+01:00
Tejföl von Danone
http://blog.hu/user/564985
Javíts ki mert lehet hogy rosszul értem: a koncepciód az, hogy egy ütemben úgy legyen a "számolás", hogy pl az első egy negyed a második egy kvintola a harmadik meg egy nyolcad? Vagy például a három negyed esetén 4et számolunk úgy, hogy az első negyed helyett nyolcadokat?<br />
Ha jó értettem akkor felmerül a kérdés miért kell felborítani az eddigi rendet? Miben válik az adott darab hasznára? Miért nem elég a 123/4312-ben van az ütemmutató?<br />
Ha nagyon meg akarod valósítani és nagyon nem szeretnél elektronikus zenét hanem tényleges hangszeres zenét akkor kooperálhatsz robotokkal foglalkozó emberekkel :)
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/12/02/dinamikus_zene/full_commentlist/1#c11939942
Válasz erre: Dinamikus zene
2010-12-20T11:33:09+01:00
2010-12-20T11:33:09+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
A korhatáros zene csak egy vicces ötlet, nem hiszem, hogy használnám. Viszont a reakcióidősben épp az a lényeg, hogy mindenkinek más sebességgel reagál az egyes villanásra. Ez végülis így "navigált aleatória", hiszen a villanásokat lehet irányítani. Szóval lehet, hogy lesz ilyen darab később, de a korhatáros mókát nem használnám.
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/12/02/dinamikus_zene/full_commentlist/1#c11889327
Válasz erre: Dinamikus zene
2010-12-14T16:34:39+01:00
2010-12-14T16:34:39+01:00
Csega2
http://blog.hu/user/385867
Jó ötlet ez az érdekes ritmusos zeneszerzés, bár tényleg csak géppel lehet megvalósítani szerintem. A reakcióidővel viszont szerintem van egy olyan probléma, hogy nem csak kortól függően változik. Hanem van, akinek alapból jobb és lassabban romlik, mint másvalakinek, aki talán fiatalon sem volt olyan gyors és gyorsabban is romlik neki, mint azt gondolnánk. És szerintem ebben relatíve nagy szórás is van a népességen belül. Kéne szerezni mérési adatokat erről...
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c11680203
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2010-11-24T22:02:00+01:00
2010-11-24T22:02:00+01:00
Gál Zsolti
http://blog.hu/user/538730
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban?fullcommentlist=1#c11678969" class="reply_nick_537997" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 11678969 );">@zeneszerzo</a>: A ma zenéje nem jó, ha nem nyúl vissza a múlthoz; nem vágom Stravinskyt, de ő is befutott – idővel. Komálod is, nemde? pedig amennyire tudom: klasszikus formákban adta ki önmaga legjavát a neoklasszicizmus keretei köz't, úgy-e?<br />
Ennél több most nem jön :) hanem Bachhal kapcsban: ha tavasszal, vagy bármikor is, de lészen még Ludmány Emil-féle előadás, arra meg majdan én invitállak.
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c11678969
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2010-11-24T20:59:36+01:00
2010-11-24T20:59:36+01:00
zeneszerzo
http://blog.hu/user/537997
<a href="http://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban?fullcommentlist=1#c11675852" class="reply_nick_538730" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 11675852 );">@Gál Zsolti</a>: így van ahogy mondod! Bachon rengeteg dolgot meg lehet tanulni. Majd ha egyszer időnk lesz, mutatok Bach elemzéseket. ;)<br />
<br />
a cikk maradék részével mennyire értesz egyet?
https://zeneszerzo.blog.hu/2010/11/23/matematika_a_zeneben_zene_a_matematikaban/full_commentlist/1#c11675852
Válasz erre: Matematika a zenében - Zene a matematikában
2010-11-24T17:43:50+01:00
2010-11-24T17:43:50+01:00
Gál Zsolti
http://blog.hu/user/538730
...s ha csak a zene legatyaibb atyját: Bachot tekintjük – zenéjében, illetve a komponálásban fellelhető mindazon teológiai & matematikai tudás, amit muzikális elhivatottságával parallel úgyszint' zseniális szintre vitt. Ez bizonyos.<br />
Hanem Janival egyetértendő mondom: bármily' sok érzelem is feszüljék a matematikai elmélet kidolgozásában, ha pusztán, s ezek után gondolkodás nélkül hagyjuk, hogy egy szoftver hozza létre "zenénket" – avagy, mint egy robot, alkossunk. Onnantól elvész a cél: az önkifejezés a zene globális nyelvezetén keresztül. És ami nem ki-, az biz' befejezés; önbefejezés.