Először is köszönöm mindazoknak, akik véleményt nyilvánítottak tegnap! Szerencsére többükkel is volt alkalmam beszélni erről, sokféle véleményt hallottam. A poszt írásakor 7:6 volt az igen javára és 2 nem tudom szavazat is érkezett! Még jobb lenne, hogyha leírnátok véleményeteket kommentekben, hiszen akkor egymással is tudtok vitatkozni, akár új ötletek is jöhetnek. Ezek nem triviális dolgok, szóval ne legyetek szégyenlősek!

Másodszor: feltétlen javítanom kell egy hibát, amelyre többen is felhívták a figyelmem  (Köszönöm Koblinger Ádámnak a részletes kifejtést!): nevezetesen, hogy egy axiómát nem lehet megcáfolni. Valóban, ez egy tétel volt, amelyet axiómaként próbáltam kezelni. A nehézség ezzel az, hogy olyan axiómákat kell felállítani (amelyekből aztán majd levezethetek tételeket), hogy a modell igaz legyen minden zenei alkotásra. Szóval folyamatosan meg kell vizsgálni, hogy biztos nincs-e értelme az állítás negáltjának. Úgyhogy igen, rosszul fogalmaztam, köszönöm a javítást!

Most pedig a kérdésről... Először is, ez nem egy könnyű kérdés. Volt, aki a bejegyzés megjelenése utáni 5. percben már rányomott a nemre, ő biztosan nem merült bele eléggé. Egyrészt máris hibázott az, aki igennel, vagy nemmel válaszolt, hiszen ezzel azt állította, hogy tisztában van a zene definíciójával. Szemfülesek észrevehették (volna), hogy itt elég nagy csalás van, hiszen a zenének nincs általánosan elfogadott definíciója. Itt már belép a zene szubjektív volta is, hiszen egy popzenét kedvelő embernek nem biztos hogy zene Stockhausen Helikoptervonósnégyese. Úgyhogy már maga a kérdés is hibás, hiszen én éppen azon dolgozom (ahogyan a bejegyzésben is írtam erről), hogy általános rendszert dolgozzak ki a zene fogalmának meghatározására. De ugorjunk most át ezen az apróságon, nézzük a többi érvet!

Elgondolkodtató kérdés, hogy egy gép által előállított zene valóban zene-e. Ez valóban nehéz kérdés. A bejegyzésben definiált zeneműben én egy konkrét algoritmust adtam arra, hogy a milyen történések legyenek milyen esetekkor, tehát gyakorlatilag a gépnek csak figyelnie kell, hogy mi történik és aszerint változtatnia a hangzáson. Ezt egy ember is meg tudná csinálni, nyilván a megvalósítás kedvéért beszélünk gépekről. Szóval ebben a példában szerintem nem helyénvaló gépi zenéről beszélni, mert ez ebben az esetben az én alkotásom.

Más kérdés, hogy algoritmussal lehet-e "valódi zenét" írni. A válaszom erre is igen, hiszen képzeljünk el egy olyan programot, amelybe be vannak táplálva az összhangzattan szabályai, módszerei. Kezdőértéknek adjuk meg az I-et, majd nemdeterminisztikus módon a program választ egy következő akkordot, és a szabályoknak megfelelően lép egyet. Így létrejön egy darab, amely megfelel az összhangzattan szabályainak. Zenemű? Nyilván igen.

Forró Jani példája, kicsit elvontabb talán, mint az én előző programom, de elég jól mutatja a probléma valódi súlyát:

Van egy kottázóprogram, ami teljesen véletlenszerűen véletlen hosszú hangjegyeket ír le, véletlenszerű metrumban, hangszerelésben stb. A végtelenségig. Ha belegondolsz, az eredmény - pusztán elméletileg - egy végtelen hosszú kottafolyam, amiben azonban - mivel végtelen -  valahol meglehet például Bach d-moll kettősversenye. Na most ez művészet ekkor vagy sem?

A legfőbb problémája persze mindenkinek a "végtelen hosszú zene" fogalmával volt. Észre kell venni, hogy egy nagyon grandiózus példát adtam nagyon szélsőséges esetekkel. Megkockáztatom: nyilvánvaló, hogy az ember nem élhet a végtelenségig. Nyilván mint esetet, ezt is meg kellett vizsgálnunk, de nagyon valószínű, hogy ez nem következik be. Az utopisztikus örök béke gondolata pedig soha nem fog létezni a gyakorlatban - ahol két ember van, ott van viszály.

Éppen ezért egy jóval egyszerűbb példával fogom bemutatni a problémát mégegyszer. Tegyük fel, hogy van egy család adott családnévvel. A családnév úgy tud öröklődni, ha egy férfinak utóda születik, tehát egy gyerek nem veheti fel az anyja vezetéknevét. Induljunk egy hangról, és két szabályt fektessünk le: ha születik valaki ezzel a családnévvel, akkor feljebb lépünk egy fél hangot, ha meghal valaki, akkor lejjebb. Gondoljátok át a kérdést mégegyszer ezzel a példával!

A legmeghatározóbb hozzászólás azonban Nemes Balázsé volt, aki olyan indokot tudott hozni a nem válaszra, aminek csak tárgyilagosan, de nem praktikusan tudok ellentmondani. Ő belátta, hogy ez a zenemű nagy valószínűséggel véges hosszúságú lesz, azonban nyilván többszáz, ezer évekig is eltarthat. Erre azt hoztam magyarázatul, hogy ha mondjuk lennének idegen lények akik millió évekig élnek, akkor ez az időtartam nem okozna problémát. Erre tette a következő megjegyzést:

Azt mondom, hogy az emberi korlátok miatt a zenét is emberi korlátok között kell definiálni.

Gyakorlatilag csak a "Miért?" kérdés jutott eszembe erről, amely bár jogos, semmiképp nem elegendő a cáfoláshoz. Végig a történelem tanulós példa volt a fejemben, amely végülis okot ad egy ilyen darab megírására, azonban praktikusan egy ilyen darab nem értelmezhető. Az azonban biztos, hogy egy egységes zenei definíció felállításán nem vizsgáljuk a gyakorlatiasságot, tehát a rendszernek ugyanúgy magában kell foglalnia az emberi zenét, mint például a madarak párzási énekét, vagy a békák brekegését. Sajnos ez egy olyan pont, amelyen biztos, hogy megszakad a gondolatmenetem, hiszen ezen a téren nem vagyok elég jártas.

Végül pedig valami, amely talán kommentre buzdít majd titeket.  Van egy fontos dolog, amelyet próbálok hangsúlyozni, de úgy látszik, nem sikerül. Többen abba a hibába esnek bele az elméleteim olvasásakor/hallásakor, hogy saját esztétikai értékrendjeik szerint értékelik azt. Az ilyen elmélkedések, kidolgozások során a zenének nem a gyakorlati, eszmei részét vizsgálom. Ezek a példák általában elméleti példák, filozófiai eszmefuttatások, vagy csak némi fantáziálás egy lehetséges zenei irányzatról (ez persze nem jelenti azt, hogy például a dinamikus zenét nem fogom használni). Az ilyen vélemények általában azt mondják, "az a lényeg, hogy mi szól, és hogy közvetít-e értéket". Ezt a gondolatot követve azonban nem jogos bírálat az, amely úgy dönt egy rendszer koncepciójáról (tehát egy lehetséges darab alapjáról), hogy még nincsenek hangok. Másfelől pedig az esztétika egy nemdeterminisztikus, szubjektív dolog; nincs tehát általánosan, definíció szerint helyesnek tartott zenei esztétika (ha létezne is, az szerintem csakis Bach művészete lehet). [Beavatottak jobban tudják, de ide tartozik: Egy régebbi (bizonyítandó) tételem szerint minden akkord hangzása a felrakáson múlik. Ezért hát jöjjenek ki bármilyen algoritmussal bármilyen hangok, a zeneszerző szabadsága megmarad(hat) a hangszerelésben, így a zene kifejező volta is megmarad.]

Mégegyszer köszönöm a válaszokat és a jó beszélgetéseket!

.m.m.

A bejegyzés trackback címe:

https://zeneszerzo.blog.hu/api/trackback/id/tr932780225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

darvenko 2011.03.29. 11:35:42

Ha ilyesfajta tételeket akarsz belátni, akkor szvsz nincs szükséged axiómarendszerre. Elég lenne a hangzás fizikai és fiziológiai működését megértened. Nem értem, miért bizonyítandó a szó matematikai értelmbében az, hogy minden akkord hangzása a felrakáson múlik. Azt pedig különösen nem értem, hogy annak mi köze a zeneszerzői szabadsághoz. Ha az én aleatóriám a hangszerelésre is kiterjed, akkor abban szabad vagyok. De a zeneszerző szabadsága magának az aleatóriának a választása is. Sőt, a véletlent mindenképp paraméterezni kell: a zeneszerző szabadsága, hogy milyen hangkészleten, hangszerkészleten, ritmusvilágon játszódik az ő véletlene. És talán az sem mindegy, hogy milyen eloszlásokat rendel az egyes dimenziókhoz.
Egyébként ettől is függ, hogy egy ilyen véletlen zenefolyamon egyáltalán lehetséges-e, hogy végtelen idő alatt megjelenjen egyszer a d-moll kettősverseny, illetve, hogy ha elképzelhető is, hogy megjelenjen, nagyobb-e a valószínűsége nullánál.
A zenéről a legtöbb tekintetben ugyanaz a véleményem, mint a dugásról. Ezért, hogy érezzem a metafizikus jellegű zeneesztétikai esszék súlyát, sokszor így olvasom:
"A legfőbb problémája persze mindenkinek a "végtelen hosszú dugás" fogalmával volt. Észre kell venni, hogy egy nagyon grandiózus példát adtam nagyon szélsőséges esetekkel. Megkockáztatom: nyilvánvaló, hogy az ember nem élhet a végtelenségig. Nyilván mint esetet, ezt is meg kellett vizsgálnunk, de nagyon valószínű, hogy ez nem következik be. Az utopisticus örök béke gondolata pedig soha nem fog létezni a gyakorlatban - ahol két ember van, ott van viszály."
"Végül pedig valami, amely talán kommentre buzdít majd titeket. Van egy fontos dolog, amelyet próbálok hangsúlyozni, de úgy látszik, nem sikerül. Többen abba a hibába esnek bele az elméleteim olvasásakor/hallásakor, hogy saját esztétikai értékrendjeik szerint értékelik azt. Az ilyen elmélkedések, kidolgozások során a dugásnak nem a gyakorlati, eszmei részét vizsgálom. Ezek a példák általában elméleti példák, filozófiai eszmefuttatások, vagy csak némi fantáziálás egy lehetséges szexuális irányzatról (ez persze nem jelenti azt, hogy például a dinamikus dugást nem fogom preferálni). Az ilyen vélemények általában azt mondják, "az a lényeg, hogy mi szól, és hogy közvetít-e értéket". Ezt a gondolatot követve azonban nem jogos bírálat az, amely úgy dönt egy rendszer koncepciójáról (tehát egy lehetséges szeretkezés módjáról), hogy még nincsenek érintések. Másfelől pedig az esztétika egy nemdeterminisztikus, szubjektív dolog; nincs tehát általánosan, definíció szerint helyesnek tartott szexuális esztétika "

zeneszerzo 2011.03.29. 14:47:17

Az eredeti "tételem" szerint minden akkord felrakható úgy, hogy a modern hangzásokat nem kedvelő hallgató számára is befogadható (köznyelven: szép) legyen. (Valóban, nem voltam elég precíz a bejegyzésben ezügyben.)
Az aleatórikus részekkel kapcsolatban ugyanaz a véleményed, mint nekem. Szerintem is rengeteg lehetőség van az ilyen zenében; ezért sem helyes, ha valaki önmagában elutasítja az aleatorizálást, csak azért, mert a zeneszerző a véletlenre bíz dolgokat.

A hozzászólásod további részén jót kacagtam.

darvenko 2011.04.01. 11:18:11

Megint argumentum ad hominemmel élek - valahol Marxnál olvastam, hogy érdemes -, de az (ex vulgo: szép) megjegyzésed némiképp ízléstelennek tartom legalább annyiban, amennyiben közhelyes. És egyébként nagyjából annyira érdekes, hogy Bartók V. vonósnégyese a Takács kvartett előadásában mennyire befogadható egy modern hangzást nem kedvelő hallgatónak, mint az, hogy mit érez egy japán turista a sixtusi kápolnában.

zeneszerzo 2011.04.01. 11:24:27

Ne állítsd be úgy, hogy definiáltam a "szép" fogalmát, mert te is tudod, hogy nem ezt tettem.

Azt viszont te is beláthatod (bár nem tudom, hogy mivel foglalkozol egyébként), hogy a közönség általában eldönti valamiről, hogy "szép"-e vagy nem. És bár nem tartom elsődleges szempontnak, de véleményem szerint lényeges, hogy a közönség hogyan reagál az elhangzottakra.

darvenko 2011.04.01. 11:40:15

Kérlek, én nem tettem ilyesmit.

Persze, a közönség eldönti. De csak az arra érdemes közönség véleményére jó adni. Az arra érdemes közönség számára pedig - felteszem -, nem szinoním a köznép - te itt a modern hangzást nem kedvelő hallgatót írtál, de a köznyelvi megjegyzésed adott egy ilyen olvasatot - által befogadható és a szép.

zeneszerzo 2011.04.01. 11:42:06

@darvenko: Szerinted ez az "arra érdemes közönség" egy elég szűk réteg, igaz?

darvenko 2011.04.01. 12:14:09

Vannak emberek, akiket nem érdekel a művészet. Elmennek egy koncertre, ott megkapják a pornójukat, elmennek, hazamennek, és nem változott semmit az életük. Másnap el tudják mesélni, mit csináltak, hogy el tudják mondani, elolvasnak egy kritikát, azt értelmi képességeiknek megfelelően lefordítják maguknak, talán még konfrontálódnak is vele, de ahhoz sok ember lusta, hogy engedje magára hatni a zenét, pláne akkor, ha az fájdalmas. Ezeknek a kényelmes embereknek a véleménye nekem nem számít. Nem hiszem, hogy kevesen lennének a nem kényelmesek, de nem alkotnak nyájat - réteget.

zeneszerzo 2011.04.01. 12:18:02

@darvenko: Nem is az ilyen emberekről beszéltem az előbb, hanem pl az olyanokról, akik megragadtak Rachmaninovnál, és egy Sosztakovics szimfónia már modern nekik. Mert ilyen is van, elég sok. És ők is eljárnak a koncertekre, alkotnak véleményt. Márpedig nekem (van, hogy) számít annak a véleménye is, aki nem ért a kortárs művészethez. És olyan valóban kevés van, aki úgy tudja értelmezni, értékelni a kortárs műveket, ahogy azt szükséges. Így megértem azokat, akik inkább olyan zenét írnak, amely az ilyen emberek számára is elfogadható. (Én nem ilyen vagyok általában)

.m.m.

darvenko 2011.04.01. 12:38:01

Sosztakovics személy szerint tőlem is távolabb áll, mint Rahmanyinov. Ha egy hallgató valamit a modernsége miatt nem ért, az egy kicsit gyanús. Általában, ha egy ember meg akar érteni engem, akkor nem mondja azt, hogy ez a darab, nekem egy kicsit modern. Ez tipikus kitérő válasz. És hallgatás közben kitérő attitűd. Ez tényleg olyan, mint a szeretkezésnél, egy rossz attitűd, és nem működik az egész.

Véleményt mindenki alkot, de ha valaki nem tisztel meg azzal, hogy mélyre ás a magában a véleményéért, akkor én az alkotóidőmtől nem vonom el magam azzal, hogy az ő felületes megjegyzésén rágódom.

zeneszerzo 2011.04.01. 19:08:37

@darvenko: Teljesen jogos, amit mondasz. De van aki csak azért nem kedveli a modernebb hangzásokat, mert a zenében megnyugvást keres. Ez esetben viszont teljesen érthetőnek tartom, hogy Penderecki korai művei helyett Arvo Pärt késői műveit hallgatja valaki.

.m.m.

darvenko 2011.04.08. 12:38:24

És vajon az ember tényleg megnyugvást talál a Der Tod und das Mädchenben? Vagy Liszt h-moll szonátája az, ami megnyugtatja? És a Jesu, meine Freude funkciója is az, hogy megnyugtassa az embert? Persze, ha az ember tisztábban lát tőlük, akkor talán kiegyensúlyozottabb is lesz. (Jó, "modernebb" hangzások itt is akadnak) De a Requiemek hatalmas irodalmának jórésze éppolyan megrázó, mint amennyire segít feldolgozni a gyászt. Aki a zenében csak megnyugvást keres, annak nem a modern hangzás ellen van kifogása, azt hiszem.

zeneszerzo 2011.04.08. 16:28:14

@darvenko: Van benne igazság, de azért sarkít is, amit mondasz. Persze lehet megrázó egy zene, de másképp megrázó egy korai requiem, mint mondjuk Penderecki Hirosimája. Én inkább ezen különbségről beszélek. De hangsúlyozom: én nem osztom ezt a véleményt!
süti beállítások módosítása